8 نکته درباره نيتروگليسيرين


 

نويسنده:دکتر هومن خليقي




 
1 نيتروگليسرين براي كاهش آنژين صدري تجويز مي‌شود. آنژين صدري درد قفسه سينه‌اي است كه مشخصا كمتر از15دقيقه طول مي‌كشد و ناشي از خون‌رساني ضعيف به ماهيچه قلبي است.
2 اين دارو در سه مورد مفيد است و كاربرد دارد:1) تخفيف يك آنژين صدري با مصرف دارو و پس از شروع در،2) جلوگيري از حمله قلبي با مصرف دارو و درست پيش از بروز حمله3) كاهش تعداد حملات با مصرف دايمي‌ و منظم دارو.
3 قرص‌هاي زير زباني نيتروگليسرين، قرص‌هايي كه در دهان بين لب يا گونه و لثه‌هاي فوقاني گذاشته مي‌شوند يا اسپري آئروسل كه در زير زبان زده مي‌شود، همگي حملات آنژيني را تخفيف داده يا از آنها جلوگيري مي‌كنند.
4 قرص زير زباني نيتروگليسرين براي تخفيف يا جلوگيري از درد حمله آنژين مصرف مي‌شود. اين قرص‌ها را نبايد بلعيد، خرد كرد يا جويد بلكه بايد در زير زبان يا ميان لب يا گونه و لثه‌ها فوقاني قرار داد. وقتي قرص را در محل قرار داده‌ايد، سيگار نكشيد و چيزي نخوريد و ننوشيد.
5 با آغاز درد آنژيني، بنشينيد و يك قرص را زير زبان يا بين گونه و لثه بالايي قرار دهيد. اگر احساس غش، سرگيجه يا سياهي رفتن چشم داشتيد، چند نفس عميق بكشيد و سرتان را بين دو زانوي‌تان نگه داريد تا اينكه اين احساس از بين برود. مي‌توان هر پنج دقيقه تا دو بار ديگر دارو را تكرار كرد.
6 اگر پس از 15 دقيقه با مصرف سه قرص دردتان برطرف نشد، با پزشك‌تان يا يك مركز فوريت‌هاي پزشكي تماس بگيريد يا از كسي بخواهيد شما را به سرعت به يك بخش فوريت‌هاي پزشكي برساند.
7 اگر نيتروگليسرين را براي پيشگيري از حمله آنژيني مصرف مي‌كنيد،10 تا 15 دقيقه پيش از هر فعاليت تنش‌زايي كه قبلا هم موجب حمله مي‌شده است يك قرص زير زبان بگذاريد.
8 نيتروگليسرين در معرض هوا، گرما و رطوبت فاسد مي‌شود. پنبه داخل ظرف دارو را پيش از اولين استفاده دور اندازيد و در ظرف را محكم ببنديد. دارو را در محلي خنك و خشك نگهداري كنيد. قرص‌ها را به يك ظرف ديگر منتقل نكنيد مگر آنكه آن ظرف براي نگهداري نيتروگليسرين ساخته شده باشد. داروي ديگري داخل ظرف حاوي نيتروگليسرين نريزيد و ظرف حاوي نيتروگليسرين را با خود داخل جيب‌تان حمل نكنيد، چرا كه در اين صورت ممكن است بيش از حد گرم شود.
منبع:http://salamat.com